JURY BIONIC FESTIVAL 2021

JURADO BIONIC FESTIVAL 2021

MONICA GAGLIANO

Monica Gagliano, PhD is a Research Associate Professor in evolutionary ecology at Southern Cross University where she directs the Biological Intelligence (BI) Lab as part of the Diverse Intelligences Initiative of the Templeton World Charity Foundation. She has pioneered the brand-new research field of plant bioacoustics, for the first time experimentally demonstrating that plants emit their own ‘voices’ and detect and respond to the sounds of their environments. Her work has extended the concept of cognition (including perception, learning processes, memory) in plants, re-igniting the discourse on plant subjectivity and ethical and legal standing. She applies a progressive and holistic approach to science – one that is comfortable engaging at the interface between areas as diverse as ecology, physics, law, anthropology, philosophy, literature, music and the arts, indigenous wisdom and spirituality. Her latest book is Thus Spoke the Plant (North Atlantic Books, 2018).

Monica Gagliano, PhD es profesora asociada de investigación en ecología evolutiva en la Southern Cross University, donde dirige el Laboratorio de Inteligencia Biológica (BI) como parte de la Iniciativa de Inteligencias Diversas de la Templeton World Charity Foundation. Ha sido pionera en el nuevo campo de investigación de la bioacústica vegetal, demostrando por primera vez de forma experimental que las plantas emiten sus propias «voces» y detectan y responden a los sonidos de sus entornos. Su trabajo ha extendido el concepto de cognición (incluida la percepción, los procesos de aprendizaje, la memoria) en las plantas, reavivando el discurso sobre la subjetividad vegetal y la posición ética y legal. Ella aplica un enfoque progresivo y holístico de la ciencia, uno que se siente cómodo al involucrarse en la interfaz entre áreas tan diversas como la ecología, la física, el derecho, la antropología, la filosofía, la literatura, la música y las artes, la sabiduría indígena y la espiritualidad. Su último libro es Así habló la planta (North Atlantic Books, 2018).

https://www.monicagagliano.com/

DANIEL ABREU

Dancer and choreographer, he was born on the island of Tenerife where his curiosity and interest in physical movement and scenic expression began. In addition, during his artistic training he graduated in Psychology, which has been very present in his choreographic works through careful poetic symbolism.

As a performer, he has developed his work in different companies and dance and theater groups on the national scene such as Provisional Danza and Matarile Teatro, and as a creator, he has a long creative career drawn by more than sixty productions, which have been seen in more than 40 countries, where they have been recognized by critics, the public and various awards, founding their company in 2004, Cía. Daniel Abreu.

At the same time, he continues to be close to other creative realities, such as directing projects for other groups and creators such as Fattoria Vittadini, Zagreb Dance Company, Compañía Nomada, 10 & 10 Danza, Proyecto Titoyaya and Teatre Tanca Zawirowania, among others. In 2011 he joined the prestigious group of artists that make up the European Modul Dance program.

Among the recognition garnered throughout his career are the 2014 National Dance Award in the category of creation, awarded by the Ministry of Education, Culture and Sports; the Award for Best Direction at INDIFESTIVAL de Santander 2010; the Jury Prize for Choreography at the XVIII Choreographic Contest in Madrid (2005); the AISGE Foundation Award for an outstanding dancer, to attend the American Dance Festival (2005) received within the framework of the XVIII Choreographic Contest of Madrid (2005) and the mention as Most Outstanding Dancer of the IV Maspalomas Choreographic Contest (1999). In 2018, his work La Desnudez received the Max Award for Best Choreography, Best Dance Show and Best Male Dance Performer, and in 2019, his work Abisal received the Replica Award for Best Dance Show.

Bailarín y coreógrafo, nace en la isla de Tenerife donde comienza su curiosidad e interés por el movimiento físico y la expresión escénica. Además, durante su formación artística se licencia en Psicología, lo cual ha estado muy presente en sus trabajos coreográficos a través de una cuidada simbología poética.

Como intérprete, ha desarrollado su trabajo en distintas compañías y colectivos de danza y teatro del panorama nacional como Provisional Danza y Matarile Teatro, y como creador, atesora una dilatada trayectoria creativa dibujada por más de sesenta producciones, que han podido verse en más de 40 países, donde han sido reconocidas por crítica, público y diversos galardones, fundando su compañía en 2004, Cía. Daniel Abreu.

Paralelamente continúa cercano a otras realidades creativas, como la de dirigir proyectos para otras agrupaciones y creadores como Fattoria Vittadini, Zagreb Dance Company, la Compañía Nómadas, 10 & 10 Danza, Proyecto Titoyaya y Teatre Tanca Zawirowania, entre otras. En el año 2011 entra a formar parte del prestigioso grupo de artistas que conforman el programa europeo Modul Dance.

Entre el reconocimiento cosechado a lo largo de su trayectoria destacan el Premio Nacional de Danza 2014 en la categoría de creación, otorgado por el Ministerio de Educación, Cultura y Deporte; el Premio a la Mejor Dirección en el INDIFESTIVAL de Santander 2010; el Premio del Jurado a la Coreografía en el XVIII Certamen Coreográfico de Madrid (2005); el Premio Fundación AISGE a un bailarín sobresaliente, para asistir al American Dance Festival (2005) recibido en el marco del XVIII Certamen Coreográfico de Madrid (2005) y la mención como Bailarín más Destacado del IV Certamen Coreográfico de Maspalomas (1999). En el año 2018, su obra La Desnudez recibe el Premio Max a la Mejor Coreografía, Mejor Espectáculo de Danza y Mejor Intérprete Masculino de Danza, y en el año 2019, su obra Abisal recibe el Premio Réplica al Mejor Espactáculo de Danza

http://danielabreu.com/

ADRIANA QUEIROZ

Adriana Queiroz, began her training as a dancer with the teacher Margarida de Abreu, completing her studies at the International Academy of Dance in Paris, directed by Ivette Chauvieré. In Portugal, she was accepted as a classical dancer in the Companhia Nacional de Bailado where she remained for 9 years. Shortly after, she joined the Gulbekian Ballet under the direction of Jorge Salaviza, where she was prima ballerina for 8 years. After leaving the Gulbenkian Ballet company, she developed other artistic facets such as that of a singer and actress, as well as a dancer, working in the Olga Roriz company, in theater she has worked with Germana Tánger, João Grosso, Adriano Luz, Fernando Heitor, Raul Atalaya , Rita Loureiro, Carlos Gomes, Fernando Gomes, Miguel Moreira, Diogo Infante, Ana Luisa Guimarães, Isabel Abreu and Antonio Pires, among others.

In the cinema he has worked with Fernando Vendrell, Luís Galvão Teles, Sandro Aguilar, Tiago Guedes and Federico Serra. In 2001 she founded and directs CAL Centro de Artes de Lisboa, and has been a teacher at the Chapito and Etic schools of arts. She published her first album ARIADNE in 2011, her second album TEMPO was released in 2015 and his third album, MULHERES DO SUL, has just been released, in which he collaborates with Luanda Cozetti and Javier Patino.

Adriana Queiroz, comenzó su formación como bailarina con la profesora Margarida de Abreu, completando sus estudios en la Academia Internacional de la Danza de París, dirigida por Ivette Chauvieré. En Portugal, fue aceptada como bailarina clásica en la Companhia Nacional de Bailado donde permaneció 9 años. Poco después ingresó en el Ballet Gulbekian bajo la dirección de Jorge Salaviza, donde fue primera bailarina durante 8 años. Tras salir de la compañía del Ballet Gulbenkian, desarrolló otras facetas artísticas como la de cantante y actriz, además de bailarina, trabajando en la compañía Olga Roriz, en teatro ha trabajado con Germana Tánger, João Grosso, Adriano Luz, Fernando Heitor, Raul Atalaya, Rita Loureiro, Carlos Gomes, Fernando Gomes, Miguel Moreira, Diogo Infante, Ana Luisa Guimarães, Isabel Abreu y Antonio Pires, entre otros.


En el cine ha trabajado co Fernando Vendrell, Luís Galvão Teles, Sandro Aguilar, Tiago Guedes y Federico Serra. En 2001 funda y dirige CAL Centro de Artes de Lisboa, y ha sido profesora de la escuela de artes Chapito y Etic. Publicó su primer album ARIADNE en 2011, su segundo album TEMPO se lanzó en 2015 y acaba se lanzar su tercer album, MULHERES DO SUL, en el que colabora con Luanda Cozetti y Javier Patino.

https://www.facebook.com/AdrianaBarrosQueiroz/about/

ANTONIO LAGARTO

António Lagarto is a prestigious Portuguese set and costume designer and artist. Graduated at St. Martin’s School of Art (Sculpture) and the Royal College of Art (Environmental Media), he has developed his work between Lisbon, London and Paris. He has been Director of Teatro Nacional D. Maria II (Lisbon’s National Theatre), he has also been Director of Festival Internacional de Teatro – FIT (Lisbon’s International Theatre Festival). Since 2007 he is in charge of the Department of Set and Costume Design at Lisbon’s Escola Superior de Teatro e Cinema (Theatre and Cinema School).

Lagarto started his career in performance art and environment / installations. His work has spanned from installations to photography, film, illustration, graphics and interior design. In 1978 he initiated his professional activity in set and costume design. Between 1975 and 1981 he collaborated in several art and design projects with architect Nigel Coates.

His set and costume designs for theatre, dance, ballet and opera have been seen at the Opéra National de Paris, Opera di Torino, Teatro María Guerrero and Teatro de la Comedia in Madrid, at Teatro SESC/Vila Mariana in S. Paulo, at Portuguese National Theatres (Teatro Nacional de São Carlos Opera House, Teatro Nacional D. Maria II, Companhia Nacional de Bailado, Gulbenkian Ballet, Centro Cultural de Belém all in Lisbon and Teatro Nacional de S. João in Oporto), at Sadler’s Wells Theatre in London, Theatre Royal and Traverse Theatre in Edinburgh, Théâtre national de la Colline in Paris, amongst others.His work has been exhibited at Serralves Museum (Oporto), Luís Serpa Gallery (Lisbon), Art Net Gallery (London), Galleria Zona (Florence), amongst others. He was present at (P)Portugal 1990/2004, Architecture and Design, at Palazzo della Triennale (Milan 2004). His generous contributions have helped in the creation of the Museu Nacional do Teatro e da Dança and Museo Nacional do Traje in Lisboa.

António Lagarto es un prestigioso escenógrafo y diseñador de vestuario y artista portugués. Graduado en St. Martin’s School of Art (Escultura) y en el Royal College of Art (Environmental Media), ha desarrollado su trabajo entre Lisboa, Londres y París. Ha sido Director del Teatro Nacional D. Maria II (Teatro Nacional de Lisboa), también ha sido Director del Festival Internacional de Teatro – FIT (Festival Internacional de Teatro de Lisboa). Desde 2007 está a cargo del Departamento de Escenografía y Vestuario de la Escola Superior de Teatro e Cinema de Lisboa.

Lagarto comenzó su carrera en artes escénicas y medio ambiente / instalaciones. Su trabajo ha abarcado desde las instalaciones hasta la fotografía, el cine, la ilustración, la gráfica y el diseño de interiores. En 1978 inicia su actividad profesional en escenografía y vestuario. Entre 1975 y 1981 colaboró ​​en varios proyectos de arte y diseño con el arquitecto Nigel Coates.

Sus diseños de escenografía y vestuario para teatro, danza, ballet y ópera se han visto en la Opéra National de Paris, Opera di Torino, Teatro María Guerrero y Teatro de la Comedia de Madrid, en el Teatro SESC / Vila Mariana de S. Paulo, en Teatros Nacionales Portugueses (Teatro Nacional de São Carlos Opera House, Teatro Nacional D. Maria II, Companhia Nacional de Bailado, Gulbenkian Ballet, Centro Cultural de Belém todos en Lisboa y Teatro Nacional de S. João en Oporto), en Sadler’s Wells Theatre en Londres, Theatre Royal y Traverse Theatre de Edimburgo, Théâtre national de la Colline de París, entre otros.Su obra ha sido expuesta en Serralves Museum (Oporto), Luís Serpa Gallery (Lisboa), Art Net Gallery (Londres), Galleria Zona ( Florencia), entre otros. Estuvo presente en (P) Portugal 1990/2004, Arquitectura y Diseño, en el Palazzo della Triennale (Milán 2004). Sus generosas contribuciones han ayudado a la creación del Museu Nacional do Teatro e da Dança y del Museo Nacional do Traje en Lisboa.

https://alagarto.com/

MAITE MOMPÓ

Maite Mompó is Director of the STOP ECOCIDIO campaign in Spain and Coordinator for the Americas, a campaign whose exclusive objective is to make ecocide the fifth universal crime under the jurisdiction of the International Criminal Court.


Maite was born in Albacete in 1967 and has dedicated her entire life to human rights, peace and the environment. She has been directly involved in different causes and with various organizations, especially with Amnesty International (she was the founder of the volunteer group in her hometown, and there she served as a spokesperson for several years) and with Greenpeace (where she was a volunteer, worker, activist and sailor of his fleet). As a result of almost a decade aboard the ships of this eco-pacifist organization, he became aware of the level of environmental destruction on a planetary level and wrote the book «Rainbow Warriors, Legendary stories of the Greenpeace ships», which serves as a tool for dissemination and of awareness on the main ecological problems of the last decades.
Maite has a degree in Law (University of Castilla-La Mancha) and a Specialization Diploma in Ecological Ethics, Sustainability and Environmental Education (DESEEEA – Polytechnic University of Valencia). He has spent years giving monothematic lectures on environmental issues and conducting a project of environmental awareness talks for educational and social centers. Since 2019 he has been part of the Stop Ecocide team, the campaign developed by the international movement of Protectors of the Earth.

Maite Mompó es Directora de la campaña STOP ECOCIDIO en España y Coordinadora para las Américas, campaña que tiene por objetivo exclusivo conseguir que el ecocidio se convierta en el quinto crimen universal bajo la jurisdicción de la Corte Penal Internacional.


Maite nació en Albacete en 1967 y ha dedicado toda su vida a los derechos humanos, la paz y el medio ambiente. Ha estado involucrada de forma directa en diferentes causas y con diversas organizaciones, en especial con Amnistía Internacional (fue fundadora del grupo de voluntarios en su ciudad natal, y allí ejerció como portavoz varios años) y con Greenpeace (donde fue voluntaria, trabajadora, activista y marinera de su flota). Como consecuencia de casi una década a bordo de los barcos de esta organización ecopacifista, tomó conciencia del nivel de destrucción medioambiental a nivel planetario y escribió el libro “Rainbow Warriors, Historias legendarias de los barcos de Greenpeace”, que sirve como herramienta de divulgación y de concienciación sobre los principales problemas ecológicos de las últimas décadas.
Maite es licenciada en Derecho (Universidad de Castilla-La Mancha) y tiene un Diploma de Especialización en Ética Ecológica, Sostenibilidad y Educación Ambiental (DESEEEA – Universidad Politécnica de Valencia). Ha pasado años dando conferencias monotemáticas sobre temas medioambientales y realizando un proyecto de charlas de concienciación medioambiental para centros educativos y sociales. Desde 2019 forma parte del equipo de Stop Ecocidio, la campaña que desarrolla el movimiento internacional de Protectores de la Tierra.

https://www.maitemompo.com/

https://stopecocidio.org/

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